Tuesday 8 January 2013

UAI


TUJUAN
Menilai kepentingan UAI sebagai produk & perkhidmatan
Kedudukan UAI sebagai produk & perkhidmatan.
Langkah-langkah yang diambil oleh pihak
berkuasa

industri pengurusan aset islam

Merangkumi :-
Pengurusan dana & perkhidmatan portfolio
Pengurusan amanah

Merujuk kepada pelaburan patuh syariah aset yang disahkan oleh Lembaga Syariah.

Pengurusan dana termasuk dana komoditi, pelaburan ekuiti, pengurusan risiko dan pasaran wang dalam bon

Terdapat tiga hub kewangan yang terbesar didunia:-
Malaysia di Asia Tenggara
Bahrain di Timur Tengah
Emiriah Arab Saudi
Malaysia dan Bahrain diiktiraf mengambil peranan yang aktif dalam pembangunan pengurusan aset Islam.

UNIT AMANAH ISLAM
UAI pertama dilancarkan hanya pada tahun 1994

Unit Amanah Islam merupakan satu bentuk pelaburan kolektif yang ditawarkan dan diuruskan oleh pengurus dana profesional.

Ianya memberi peluang pulangan jangka panjang kepada pelabur yang terlibat. Sesuatu unit saham amanah itu dikira sebagai saham amanah Islam sekiranya ianya diuruskan selari dengan prinsip Syariah dan pelaburan dana juga dibuat dalam portfolio sekuriti lulus Syariah.

Jawatankuasa syariah/penasihat syariah dilantik untuk memastikan bahawa operasi mereka adalah selaras dengan prinsip-prinsip syariah.

PRODUK DAN PERKHIDMATAN
Berdasarkan kepada dua pendekatan


1) Melibatkan permohonan pelbagai prinsip-prinsip syariah untuk memudahkan inovasi produk dan perkhidmatan baru

2) Menggunakan produk yang sedia ada (konvensional) dan perkhidmatan yang biasanya diterima Islam dengan pengubahsuaian dengan menghapuskan sebarang unsur yang dilarang untuk memastikan pematuhan prinsip syariah.

PRINSIP-PRINSIP DALAM UIA

al-musyarakah

Pemegang unit akan berkongsi dalam pengumpulan dana dan tiap-tiap daripada mereka memiliki syer dalam amanah saham tersebut

Berkongsi dari segi pemilikan dana amanah saham tersebut

bersama-sama dengan pemegang-pemegang unit yang lain

al-wakalah

Perwakilan,‘penjagaandanpenyerahan kuasa

Kuasa kepada orang lain untuk menguruskan hal-hal tertentu di bawahkuasanya   berdasarkan kepada perjanjian di dalam surat ikatan amanah

harta musya

Harta
Merujuk kpd harta yang mempunyai kaitan antara satu bahagian dengan bahagian yang lain, dimiliki oleh ramai pemilik dan setiap pemilik boleh berurusan dengan bahagian yang telah ditentukan tanpa menunggu hak ahli syarikat yang lain, dengan syarat bahagian tersebut telah ditentukan kadarnya
UNIT  AMANAH
KONVENSIONAL
Dianggap sebagai peluang pelaburan alternatif dalam pasaran kewangan.

Pelaburan dalam dana unit amanah adalah satu pelaburan ke dalam dana yang dicipta oleh sebuah syarikat melalui surat Ikatan Amanah dimana unit dikeluarkan dan bukannya saham.

Surat Ikatan Amanah berfungsi sebagaiperlembagaan’  di mana struktur beroperasi. Ia pada asasnya mengandungi perjanjian antara syarikat pengurusan dana, pemegang amanah dan pelabur dana.

Surat Ikatan Amanah berfungsi sebagaiperlembagaan’  di mana struktur beroperasi. Ia pada asasnya mengandungi perjanjian antara syarikat pengurusan dana, pemegang amanah dan pelabur dana.

Pemegang unit tidak mempunyai hak untuk mengundi dan mengambiltahu dalam menjalankan syarikat itu bagi mengeluarkan dana amanah. Pulangan pelaburan biasanya dalam bentuk dividen dan modal penghargaan.




No comments:

Post a Comment