Tuesday 30 October 2012

@@....siapa kita untuk menilai orang lain...@@



" Dalam kehidupan seharian yang kita lalui, kita mudah sekali menilai orang lain, dengan sekali pertemuan kita mudah sekali melabel orang itu dan ini, sedangkan tidakkah ketika kita bertemu orang yang kita labelkan sombong itu sebenarnya tidak begitu, orang yang kita labelkan pendiam adalah sebaliknya. Kita harus memahami dengan umur yang Allah s.w.t berikan ini kita sebenarnya masih belum mengenali diri kita sendiri, justeru itu bagaimana pula dengan waktu yang singkat kita boleh menilai orang lain.. .. "

 benar lah seperti kata2 nasihat di ats.. sy sendiri tidak pernah terlepas dari mengalami situasi seperti ini.. moga diampunkan oleh ALLAH.. 


waktu secondary school dulu, pernah tersalah menilai seorang hamba ALLAH.. lastly, die mendapat keputusan paling gempak di sekolah.. SubhanaALLAH... sungguh siapakah kita dalam menilai orang lain....??

sebagai umat yang beragama islam, ajaran Islam sendiri tidak menganjurkan kita untuk menilai seseorang, berprasangka dan membuat tohmahan dan sebagainya tetapi diajar kepada untuk membuat muhasabah terhadap diri sendiri supaya kita dapat mengenali sebenarnya potensi fitrah kita.

kenapa kite berprasangka buruk adalah kerana bisikan syaitan.. syaitan punya dua matlamat iaitu mezahirkan yang buruk kepada yang baik.. dan  mengajak kita berprasangka buruk yang mana hanya memecah belahkan ukhwah dan persaudaraan antara kita...


seperti yang terdapat dalam blog yang telah saya kaji ialah...

Prasangka buruk adalah sifat yang boleh menjadi racun berbisa yang 
akan memusnahkan jiwa nurani seseorang insan.  Silaturahim yang terputus amat sukar untuk diikat kembali jika sifat ini terus menjalar dalam saluran urat nadi perasaan manusia. 

 Apatah lagi jika menyangka seseorang yang memohon maaf dan menunjukkan budi pekerti yang baik itu hipokrit kerana ingin mengambil hati semata-mata.  Hanya Allah yang mengetahui apa yang ada dalam hati hambanya.  

Dalam memafkan dan menerima semula seseorang sebagai sahabat, hindarilah diri daripada menyimpan dendam dan prasangka buruk.  Ikhlaskan hati dengan menyuburkan sangkaan baik terhadap orang yang pernah melakukan kesilapan, insaf dengan segala perbuatan dan memohon maaf kepada kita.


Berwaspada perlu, tetapi jangan bersangka buruk.  Firman Allah
(maksudnya), 

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan daripada prasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah
ada antara kamu mengumpat sebahagian yang lain. Adakah seseorang daripada kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Tentu kamu berasa jijik...”(Surah al-Hujurat ayat: 12).



.




nauzubillah.. andai dulu sy juga pernah tersalah menilai dan mentafsir kalian... kini sy sedari... setiap manusia punya kebaikan dan keburukan tersendiri...  begitu juga dengan diri ini... bersama kita menilai diri kita dahulu sebelum kita menilai insan lain.. semoga masih ada ruang dalam membina perhubungan yang lebih erat..

No comments:

Post a Comment